Translate

Πέμπτη, 6 Δεκεμβρίου 2012

Ποια πρωτεινη να διαλεξω και γιατι?τι τυποι υπαρχουν?

Γενικοτερα επικρατει μια αντιληψη,λανθασμενα βεβαια, στο ευρυ κοινο πως οι πρωτεινες "φουσκωνουν" , δινουν αφθονο ογκο, ακομα και πως οι πρωτεινες ειναι αναβολικα στεροειδη.Δεν θα σας κρυψω οτι τα ιδια πιστευα και εγω οντας αρχαριος και ανιδεος.Περιμενα πως και πως την στιγμη που θα αγορασω την πρωτη μου πρωτεινη για να αποκτησω μεγαλους και πρησμενους μυες.Δυστυχως κατι τετοιο δεν δυνεβη ποτε.Αφου εφτασα περιπου στη μεση το πρωτο κουτι που αγορασα μετα απο 3-4 εβδομαδες καταλαβα πως η πρωτεινη δεν ειναι το μαγικο μαντζουνι που περιμενα.
Οι πρωτεινουχες σκονες περιεχουν συνηθως πρωτεινη απο τις ακολουθες πηγες:
 α)πρωτεινη ορου γαλακτος β)καζεινη(βραδειας απελευθερωσης) γ)αυγο δ)μοσχαρι ε)σογια στ) ή συνδυασμο των παραπανω πηγων.
 H πρωτεινη ορου γαλακτος(whey) η οποια εχει την υψηλοτερη βιολογικη αξια απο τις πηγες που αναφερθηκαν διατιθεται στην αγορα στις εξης μορφες:α)whey concentrate(συμπυκνωμενη) β)whey isolate(απομονωμενη) γ)whey hydrolysed(υδρολυμενη) η οποια ειναι ''προχωνευμενη'',εχει υποστει ενα βαθμο υδρολυσης,''πεψης'',απελευθερωνει τα αμινοξεα στο αιμα ακομα πιο γρηγορα.H isolate με την concetrate διαφερουν στον βαθμο συμπύκνωσης.Η isolate εχει μεγαλη περιεκτικοτητα σε πρωτεινη και εχει αφαιρεθει σχεδον ολο το λιπος καθως και ο υδατανθρακας δηλαδη η λακτοζη.
   Ας δουμε ομως λιγο αναλυτικα τι περιεχει μια πρωτεινη και πιο συγκεκριμενα η πρωτεινη whey(ορος γαλακτος).Η συγκεκριμενη πρωτεινη βρισκεται στο γαλα αλλα οχι σε μεγαλες ποσοτητες.Εχει ιδιαιτερα μεγαλη βιολογικη αξια.Πως φτιαχνεται λοιπον η σκονη πρωτεινης whey?Σε ειδικα εργαστηρια η πρωτεινη ορου γαλακτος απομονωνεται απο το γαλα.Οι περισσοτεροι απο εσας θα αναρωτιεστε τωρα...γιατι να μην καταναλωνουμε γαλα που ειναι και πιο φυσικο?Η απαντηση ειναι οτι για να παρουμε την ιδανικη ποσοτητα πρωτεινης ορου γαλακτος που χρειαζομαστε θα πρεπει να καταναλωσουμε αρκετα μεγαλη ποσοτητα γαλακτος παιρνοντας ταυτοχρονα και αλλα συστατικα(υδατανθρακες,λακτοζη) τα οποια πιθανως σε ορισμενες περιοδους οπως στην γραμμωση για παραδειγμα μας απομακρυνουν απο τον στοχο μας καθως μας γεμιζουν με ''αχρηστες θερμιδες''.Ενας ακομη λογος ειναι οτι η συγκεκριμενη πρωτεινη ειναι η πιο γρηγορα απορροφησιμη απο τον οργανισμο.Γι αυτο η προσληψη της θα πρεπει να γινεται αμεσως μετα την προπονηση την στιγμη που οι μυες διψανε για θρεπτικα συστατικα.Ενας ακομη λογος χρησης της,πρακτικος αυτην την φορα,ειναι η ελλειψη χρονου.Η ρουτινα της καθημερινοτητας,το φορτωμενο προγραμμα δεν μας επιτρεπουν να εχουμε τον απαιτουμενο ελευθερο χρονο για να αφιερωσουμε στην προετοιμασια των γευματων.Σ αυτην την περιπτωση ενα ροφημα πρωτεινης μπορει κυριολεκτικα να μας λυσει τα χερια.
 Ενας ακομη τυπος ειναι η πρωτεινη πολλων πηγων.Συνηθως περιεχει πρωτεινη ορου γαλακτος(whey),καζεινη η οποια επισης εμπεριεχεται στο γαλα καιθως και αλβουμινη(η πρωτεινη του αυγου).Επισης μπορει να περιεχει ακομα πρωτεινη σογιας την οποια δεν θα συνιστουσα.Πρωτεινη πολλων πηγων θα μπορουσαμε να χρησιμοποιησουμε στο πρωινο μας ή ακομα και πριν τον υπνο για αποφυγη καταβολισμου των μυων κατα την διαρκεια του υπνου καθως εκεινη την ωρα δεν παρεχουμε τροφη στον οργανισμο μας.
    Εκτος απο τα παραπανω υπαρχει και η πρωτεινη καζε'ι'νη(casein) η οποια ειναι αργης απορροφησης,ιδανικη για πριν τον υπνο καθως απορροφαται αργα απο τον οργανισμο μας παρεχοντας τα απαραιτητα αμινοξεα κατα την διαρκεια της νυχτας.Κυκλοφορει σε micellar η οποια ειναι και η ποιοτικοτερη μορφη της καθως και σε μορφη καζε'ι'νικου ασβεστιου.
   Τελος οφειλω να αναφερω και τις λεγομενες πρωτεινες ''ογκου'' για τις οποιες δεν τρεφω μεγαλη εκτιμηση καθως η λεξη ''ογκος'',''mass'' κτλπα αποτελουν διαφορα τρικ των εταιρειων οι οποιες υποσχονται μεγαλη και γρηγορα αυξηση βαρους στους υποψηφιους αγοραστες ωστε να αυξησουν τα κερδη τους.Προκεται για πρωτεινες οι οποιες υποσχονται γρηγορα αποτελεσματα σε οτι αφορα τα μυικα κερδη.Η αληθεια ειναι οτι περιεχουν μεγαλες ποσοτητες ζαχαρης αρα και πολλες θερμιδες γι αυτο μπορουν να δωσουν ευκολα καποια κιλα.Τις θεωρω εξαιρετικα ακριβες αφου στην ουσια προκειται για προιοντα ζαχαρης (υδατανθρακα) με μια μικρη προσθηκη πρωτεινης.Μπορετε να αγορασετε μια πρωτεινη whey και να προσθεσετε εσεις την επιθυμητη ποσοτητα υδατανθρακα.Προτεινω την αγορα μιας πρωτεινης υψηλης περιεκτικοτητας καθως και υψηλης ποιοτητας (πχ whey isolate) η οποια μπορει να συνδυαστει με τον υδατανθρακα της αρεσκειας μας (πχ με μια μπανανα ή δεξτροζη μεταπροπονητικα).
 Στην αγορα επισης κυκλοφορουν μπαρες πρωτεινης καθως και ετοιμα ροφηματα πρωτεινης τα οποια καλο ειναι να αποφευγονται καθως περιεχουν αρκετη ζαχαρη.
Προσωπικα εχω δοκιμασει πρωτεινη whey και πρωτεινη casein.Πολλοι θεωρουν πως η πρωτεινη whey ειναι περισσοτερο χρησιμη σε περιοδους γραμμωσης.Κατι τετοιο δεν ισχυει ομως και καλο θα ηταν να χρησιμοποιουμε περισσοτερο την συγκεκριμενη πρωτεινη ολο το χρονο καθως εχει την υψηλοτερη βιολογικη αξια.
Για περισσοτερες πληροφοριες ανατρεξτε στο αρθρο http://xtrm-fitness.blogspot.gr/2012/12/blog-post_5862.html

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου